nuffnang

Daisypath Anniversary tickers

Saturday 7 May 2011

punca dan cara kawal lebam bawah mata. buat diri nampak xkemas je kan?



secara logik lah kan,bukan nak bangge ke ape kalau aku cakap aku di kurniakan kulit yang agak cerah sampaikan kalau aku open tudung je mesti orang boleh ingat aku ni cina.
 ni pon kulit ku dah agak gelap kot  akibat merayau naik moto n kadang kala berkawat sampai panggang kulit aku.
 Papepon bukan pasal cerah or x yang aku nk cerita..
tapi lingkaran hitam kat bawah mate..
dah lah hitam,sembam pulak tu..kompem-kompem nampak macam orang sakit

bila putih campur hitam ape akan jadi?? 'tapen' cicak? :p

xmo lah aku macam tu

tadi, bosan-bosan aku belek-belek lah muka aku depan cermin
aku renung lame-lame sebab nak menghayati wajah ku ini..hahaha..
 tup tup
aku perasan yang muka aku sekarang ni bagaikan 
  • orang pemalas nak jage muka,
  • orang yang sakit, 
  • orang yang lepas menangis,
  • orang yang ntah pape lah..

sampai kan hencik nabil panggil aku endon!!!!!
halamak aihh..
hahaha apekandaye

putih+hitam= bagaikan pontianak pakai celak


hitam sebab make-up ke,pakai celak ke, xpe.. ni sebab sembam macam orang menangis tak dapat makan maggi tomyam yang sangat lazat tuh..

.....................................................


so,aku round-round lah dengan hencik google.. 
tembak web-web yang ade citer pasal lingkaran bawah mate

banyak lah juga punca-punca or sebab-sebab yang mengakibatkan hitam bawah mate atau "eyes bag" ni

  • pemalas nak tidur awal..
  • degil sangat! asik-asik mengadap komputer je
  • menangis!! biase lah perempuan suke benor menangis kalau pakwe tak bawak jalan2..aku x eh. :p
  • darah yang tak stabil dibawah mata
  • kadang-kadang disebabkan penyakit yang boleh buat mate lebam..penyakit baru-paru /pernafasan
  • faktor warna kulit..kalau kulit cerah,mudah nampak eyes bag (whatherpark!)
  • keletihan
  • faktor genetik
  • kekurangan nutrisi..hampa tak kuat makan buah-buahan buat apaa, haa ni lah akibatnye.
  • kulit bawah mate sangat nipis,kalau kite pakai toner pastu gosok kuat-kuat kat bawah mata tu,abis lah jawabnye


bagaikan seekor panda yang comel


.........................................................

ada beberapa cara nak merawat hitam bawah mata ni..

antaranya ialah:



  • macam semua orang tahu,cara tradisional orang dulu-dulu pakai timun. hiris timun nipis-nipis lepastu tekap pada mata sebelum masuk tidur
  • pakai uncang teh yang dah kene rendam dengan air panas  lepas tu tekap pada mata
  • elakkan time basuh muka gosok dengan kuat sebab kulit bawah mate kan nipis,si akan buat kendur je kulit bawah mata
  • membuat urutan pada bahagian mate..search sendiri dekat hencik google pasal urutan mata
  • bangun pagi,basuh muka dengan air sejuk dalam peti ais tu..dipercayai kerana air sejuk dapat melancarkan darah pada bahagian mata.. tak pun,urut mata dengan ais batu..
  • pakai bedak kulit rambai sebagai masker atau bedak sejuk..
  • pergi jumpa doktor untuk terima rawatan
  • pakai make-up tebal2 atau conclear tebal2
  • guna produk yang korang rase selamat macam produk garnier



dapatkan di pasaran yaa


.................................................


macam tu lah ceritanya....
yeahhhh!! 
korang baca sampai abes ek entry aku ni...
thanks oww..
terharu den..hehe


rindu saat mate tengah licin tanpa lebam ..huhu :'(

................................

aku hope perangai aku yang malas nak jage kesihatan mata ni akan berubah lepas ni.
demi kesihatan,aku sanggup berubah!!
eceh ceh,..(cakap je lebih..tengok lah 2 minggu lepas ni,buat ke idok xtahu lah)
hahaha


baiklah..
aku stop untuk entri ni
stop bebel
stop ngadap notebok ni untuk hari ni
stop stop stop dan pergi mandi..

ok..
tata

assalamualaikum





No comments: